Ders Programı
Crdts | Credits 2 | ECTS | ECTS 2 | ||
---|---|---|---|---|---|
INTT 511 |
International Economics and World Trade
A global perspective in international trade and development. The liberal international economic order since World War II and new economy. The traditional and contemporary theories of international trade. International trade policies and welfare. Trade policies for developed countries and developing countries. Exchange rate regimes and foreign exchange market. Risks in international trade; commercial, political, currency risks and business risks. Case studies presented by the participants covering individual country experiences.
Uluslararası ticarete ve kalkınmaya küresel yaklaşım. İkinci Dünya Savaşı sonrası liberal ekonomik sistem ve yeni ekonomi.Uluslararası ticarette geleneksel ve çağdaş kuramlar. Uluslararası ticaret politikaları ve refah. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin ticaret politikaları. Döviz kuru rejimleri ve döviz piyasası. Uluslararası ticarette riskler; ticari, politik, kur ve iş ortamı riskleri. Katılımcılarca sunulacak çeşitli ülke deneyimleri ile ilgili vaka çalışmaları.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 521 |
Trade Operations and Supply Chain Management
Analysis of operations management principles with emphasis on design and management of the trade operations system and the supply chain. Operations strategy in a global environment; operations and productivity, process strategy; capacity planning. The supply chain: strategies, network design, demand forecasting, inventory management and risk pooling, logistics management, coordination. Transportation models; decision-support models. Utilization of computer games for application of the concepts presented.
Operasyon yönetimi ilkelerinin ticaret operasyon sistemi ve tedarik zincirinin tasarımı ve yönetimi vurgulanarak incelenmesi. Küresel ortamda operasyon stratejisi; operasyonlar ve verimlilik; süreç stratejileri; kapasite planlaması. Tedarik zinciri: stratejileri, serim tasarımı, talep öngörümü, envanter yönetimi ve risk kümelemesi, lojistik yönetimi, zincirde eşgüdüm. Taşımacılık modelleri, karar destek modelleri. Kavramların uygulanması için bilgisayar oyunları kullanımı.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 525 |
Graduate Seminar in Research
Survey of most recent topics, new perspectives, and methods in qualitative and quantitative research.
Güncel nitel ve nicel araştırma konuları ve yöntemlerinin incelenmesi.
|
0 | 0 | 2 | 2 |
INTT 527 |
Research Methods
Formulation and clarification of a research topic, critical literature review, approaches to theory development, research design formulation, sample selection, quantitative and qualitative research methods, analysis of quantitative and qualitative data, and techniques of writing and presenting research projects.
<!--break-->
Bir araştırma konusunun netleştirilmesi ve formüle edilmesi, eleştirel literatür taraması, teori geliştirme yaklaşımları, araştırma tasarımı formülasyonu, örneklem seçimi, nicel ve nitel araştırma yöntemleri, nicel ve nitel verilerin analizi ve araştırma projeleri yazma ve sunma teknikleri.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 571 |
International Financial Management
Financial analysis, planning and control. Short-term and long-term financial management. Capital budgeting techniques, projection of cash flows and risks, cost of capital, capital structure and dividend policy. Derivative securities; forward, futures, options and swaps. Pricing derivative securities. Hedging positions in options and other derivative securities. Foreign exchange risk management. Contemporary financing techniques in international trade; factoring, leasing and forfeiting.
Finansal analiz, planlama ve kontrol. Kısa ve uzun vadeli finansal yönetim. Sermaye bütçelemesi teknikleri, nakit akımlarının ve risklerin kestirimi, sermaye maliyeti, sermaye yapısı ve temettü politikası. Türev ürünler. Türev ürünlerin fiyatlandırılması. Opsiyonlarla ve diğer türev ürünlerle riske karşı korunma. Döviz piyasasındaki riskin yönetimi. Uluslararası ticarette yeni finansman teknikleri.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 591 |
Directed Readings in International Trade Management I
International trade management issues. Scientific research methods and ethics of research and publishing.
|
2 | 2 | 4 | 4 |
14 | 14 | 34 | 34 |
Crdts | Credits 2 | ECTS | ECTS 2 | ||
---|---|---|---|---|---|
-- | Elective | 3 | 3 | 7 | 7 |
-- | Elective | 3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 514 |
International Political Economy
Introduction to international political economy, ideologies and political economy of international trade. The role of international organizations, organizations and power, institutional change and economic performance. Transatlantic economic relations, regionalism versus international organizations, regional economic integration and the European Union, the globalization debate. Interest groups and corporatism, internet, inequalities of power and wealth.
Uluslararası siyasi iktisada giriş, ideolojiler ve uluslararası ticaretin siyasi iktisadı. Uluslararası örgütlerin rolü, örgütler ve güç, kurumsal değişim ve ekonomik başarım. Atlantik ötesi ekonomik ilişkiler, bölgeselcilik ve uluslararası örgütler, bölgesel ekonomik bütünleşim ve Avrupa Birliği ve küreselleşme sorunu. İlgi grupları ve kurumsallaşma, İnternet’in rolü, güç ve zenginlik eşitsizlikleri.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 534 |
Cross-Cultural Management and Negotiation
Analysis of the global business environment. Corporate, competitive, and cooperative strategies. The impact of culture and cultural differences on work values, strategy making, communication, leadership, motivation and human resource management practices. Persuasion techniques, and negotiation procedures and styles in a cross-cultural environment.
Küresel iş ortamının analizi. Kurumsal, rekabetçi ve işbirliğine dayalı stratejiler. Kültür ve kültürel farklılıkların iş değerleri, strateji oluşturma, iletişim, liderlik, motivasyon ve insan kaynakları yönetimi uygulamaları üzerindeki etkisi. Kültürler arası bir ortamda ikna teknikleri ve müzakere prosedürleri ve stilleri.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 551 |
International Market Management
The management of international marketing strategy in a global economy. Strategic, political and philosophical issues faced by management and governments involved in international trade; frameworks for developing international marketing strategy; market assessment; sources and sustainability of competitive advantage; international market structure analysis; market entry strategy; implementation and coordination of international marketing programs. Design of the international marketing program for a chosen product and market in collaboration with other functional areas.
Küresel ekonomide uluslararası pazarlama stratejisinin yönetimi. İşletmelerin ve hükümetlerin uluslararası ticarette karşılaştıkları stratejik, siyasi ve felsefi konular. Uluslararası pazarlama stratejisinin geliştirilmesi için çerçeveler; pazar değerlemesi; rekabet üstünlüğü kaynakları, rekabetin sürdürebilirliği; pazara giriş stratejileri ve uluslararası pazarlama programlarının uygulanması ve koordinasyonu. Seçilmiş bir ürün ve yabancı pazar için pazarlama planının diğer işletme fonksiyonları işbirliği ile tasarlanması.
|
3 | 3 | 7 | 7 |
INTT 579 |
Graduate Seminar
The widening of students' perspectives and awareness of topics of interest in international trade management through seminars offered by faculty, guest speakers and graduate students.
Öğrencilerin öğretim üyeleri, misafir konuşmacılar ve yüksek lisans öğrencileri tarafından verilecek seminerlerle bakış açılarının genişletilmesi ve uluslararası ticaret yönetiminde ilgi duydukları konularda bilinç düzeylerinin arttırılması.
|
0 | 0 | 1 | 1 |
INTT 592 |
Directed Readings in International Trade Management II
Guided readings on different international trade management issues related to a research report.
|
2 | 2 | 4 | 4 |
17 | 17 | 40 | 40 |
Crdts | Credits 2 | ECTS | ECTS 2 | ||
---|---|---|---|---|---|
INTT 690 | M.A. Thesis in International Trade Management | 0 | 0 | 30 | 30 |
30 | 30 |
Crdts | Credits 2 | ECTS | ECTS 2 | ||
---|---|---|---|---|---|
INTT 690 | M.A. Thesis in International Trade Management | 0 | 0 | 30 | 30 |
30 | 30 |